Saturday, August 17, 2013

1 tahun 9 bulan

Hari ni genap la usia anakanda al-qa'id 1 tahun 9 bulan bersamaan 21 bulan !!!

Anak ibu makin membesar ... makin lasak, makin lincah, makin bijak, makin cerdik dan sangat adorable !! setiap masa ibu fikirkan qa'id, bila teringatkan qa'id je mesti ibu ketawa sendiri, menangis, geram, sayu ... semakin hari semakin sayang ... rasa macam belum puas tuk curahkan kasih sayang .... nak beri yang terbaik dari masa ke masa. rasa macam cukup la qa'id seorang dalam hidup ibu .... tapi buat masa ni memang qa'id seorang sahaja di hati ibu .... dan qa'id memang akan sentiasa merajai hati ibu sampai bila-bila !! ibu setulus hati menyayangi qa'id !!

Sejak beberapa bulan lepas, perkembangan qa'id lebih kepada percakapan. qa'id tidak becok dan x banyak cakap, tapi setiap hari semakin banyak perkataan yang qa'id boleh sebut ... walaupun tidak sempurna tapi semakin banyak perkataan baru dalam diari kata qa'id. ibu tak sempat nak catat semua tapi ibu memang perasan setiap perkembangan qa'id .... dan yang ibu paling teruja, qa'id memanggil "ibu" ... sebelum ni "bu" sahaja. alangkah gembiranya rasa .... menyelinap ke segenap rongga ... overwhelming !! ibu masih ingat kejadian itu, 7/8/13 hari rabu, sehari sebelum raya, ibu tidur petang bersama qa'id, dan qa'id bangun tidur minta nenen "ibu, nak nenen !!!" terus ibu peluk qa'id ... terharu sangat !! terima kasih sayangku ... ibu sangat sayangkan qa'id. dan panggilan ibu itu cukup sempurna dan bermakna sekali ... xkan ibu lupa !!

Yang merisaukan ibu ialah, qa'id sangat cerewet makan dan minum susu. jika di rumah pengasuh qa'id kerap  minum susu, tapi jika bersama ibu, qa'id tak suka. sentiasa membazir, dan tak makan pujuk ... mcm2 cara ibu buat supaya qa'id minum susu, tapi berkesan sekejap aje. seterusnya membazir. so ibu belikan supplement untuk tambah selera makan. tapi makan tak jalan je jugak !! ibu risau, cukup ke khasiat yang qa'id perlukan. adakah kanak2 sebaya qa'id yang lain pun sama situasinya macam qa'id?? 

Alhamdulillah qa'id sihat walafiat ... bdn panas tapi tidak la sampai demam ... syukur sangat ... bagi ibu, kalau qa'id demam sikit je ibu dh risau macam apa ntah. ibu tak sanggup lihat qa'id sakit!! 

Harapan ibu hanya satu, ibu sentiasa doakan dan harapkan yang qa'id menjadi anak yang beramal soleh, taat pada Allah, taat pada rasul dan nabi, taat pada al-quran dan taat pada ibu dan papa. insyaAllah mudah-mudahan hidup qa'id berkat dunia dan akhirat !!



* ibu tak sabar nak dengar qa'id bercakap satu ayat lengkap selain daripada "ibu, nak nenen" .... dan juga tak sabar nak tunggu qa'id bertanyakan soalan cepu mas bila dh pandai cakap nanti .... adakah anak ibu akan jadi becok ???? ehehhheehh

No comments:

Post a Comment