Friday, April 6, 2012

Mata bengkak + selsema

Pagi tadi jam 3.50 pg, qa'id tetiba bangun dan menangis kuat ... aku terkejut terus suakan susu .. qa'id xnak, aku tukar ke sebelah kiri, pun bby xnak... aku bg yg sebelah kanan, xnak juga, tukar lg sebelah kiri, taknak jugak lagi, tukar belah kanan lg, baru qa'id nak ... menyusu kejap dan terlelap. 

aku rasa kelainan pd tangisan baby ... sambil menyusu aku bacakan ayat kursi dan selawat syifa'.. disebabkan qaid nenen sambil baring, bila bby dh terlena, so susu akan terlepas dr mulut, agaknya bby terkejut, terus menangis ... kuat betul tangisan dia.

aku buat benda sama ... tukar2 susu. tp kali ni qa'id meronta2 ... aku dh mula tak sedap hati, .... so aku angkat qa'id letak atas dada, peluk erat2 dan usap2 badan serta kepala qa'id sambil baca ayat qursi dan selawat syifa'. akhirnya qa'id terlelap. 

aku sesungguhnya x tahu waktu tu sebenarnya pukul berapa. tapi papa kata kul 4 pg..... lebih kurang la kot. sebabnya alarm hp aku bunyi.

lagi sekali qa'id terjaga, aku still cuba susukan qa'id tp bby xnak ... sebolehnya aku cuba tuk bagi qa'id minum susu tp setiap kali tu dia tolak dan menangis. aku perasan qa'id menangis lain dr kebiasaan dengan mata yg tertutup rapat. papa terus amik qa'id, bukak baju, tukar lampin, sapu minyak ... tp qa'id masih menangis ...

aku cuba tenangkan qa'id, dukung and peluk bby agar dia tenang ... kali ni aku minta papa bawa qa'id jumpa ibu. ibu mungkin tahu kenapa bby nangis...

so papa bawa qa'id keluar, dan alarm hp aku bunyi lg. so aku tahu time tu kul bape. 5.50 pg.... 

bila papa masuk semula ke bilik, papa dengan muka cemas bercampur marah bagitahu aku mata qa'id bengkak. bila aku tgk, ya Allah, memang bengkak dan merah. qa'id masih lg teresak2... 

kesian anak aku .... nape leh jd mcm tu. td sewaktu duk tukar lampin bagai, aku langsung tak perasan mata qa'id bengkak ... sebab qa'id tutup mata sambil menangis. lampu bilik pun kitorg x buka ... so keadaan bilik cerah dr lampu bilik air saja.

ibu masuk ke bilik, aku tgh susukan qa'id.... ibu kata mungkin digigit semut ... kemudian qa'id bersin-bersin plak .... ni dh kompen berjangkit dengan aku ... sbb aku dh 4 hr flu x baik2 lg ... dh tu duk berkepit aje dengan si manja tu, senang la nk merebakkan virus influenza... 

dh lg satu penyakit ... yg bengkak mata belum pun reda, tambah lg satu, selsema pulak ... memang parah ... papa terpaksa ponteng kerja ... aku pun hampir2 juga ponteng kerja tapi bila fikir2 balik, aku tak boleh jaga qa'id sbb aku selsema ... nnt demam plak kang si manja tu ...

ibu tettiba masuk lg ke bilik aku, agah2 qa'id dan gtau suh bawa qa'id keluar sbb abah nk tgk keadaan qa'id .... papa yg bawa qa'id keluar ... aku tukar pakaian dan keluar dr bilik... duk lepak2 kat ruang tamu ... yah riba qa'id ... senyap aje si manja tu .... bengkak mata pun cam dh surut sikit ... dlm kul 7 aku amik qa'id bawa masuk ke bilik dan susukan bby atas riba ... aku tak baringkan sebab qa'id taknak ... bila bby dh terlelap, aku cuba baring, menangis lagi .... aduhaiiiii

aku pujuk2, tepuk2, dia senyap sambil menyusu .... tp x lama ... qa'id kembali menangis ... so aku kejutkan papa, minta papa jaga qa'id, aku nk bersiap2 ke tempat keje. qa'id hantar ke umah maknoor.... aku mmg x boleh jaga bby sebab aku x sihat .. takut nanti berjangkit pd qa'id plak. 





ibu harap qa'id sihat dan ceria seperti sediakala .... ibu sayang qa'id sangat2 ... balik keje nanti ibu jemput qa'id ye ... esok ibu bawa qa'id jalan2 naik keta ngan papa !!!

No comments:

Post a Comment