Monday, April 9, 2012

toleh dan gigit

kali ni nk cerita tentang qa'id yg dah pandai toleh ke belakang ..... aku perasan hari sabtu lepas 7 apr 2012 ... waktu tu kat ruang tamu rumah ... qa'id duk atas riba papa ... papa duk atas sofa ... aku lipa kitorang tgh buat apa waktu tu tapi kalo tak silap tgh tgk tv .... sambil2 tu duk agah2 qa'id ... entah apa yg menarik perhatian qa'id tetiba baby dengan spontan toleh ke arah papa .... 

kiranya qa'id duduk atas riba papa, masing2 mengadap ke arah tv, tetiba qa'id toleh kepala ke arah papa, disebabkan bby kecil lagi so, bby toleh dan mendongak ke atas supaya dapat melihat muka papa .... comel sangat gelagat dia ... muka dia yg sedang mendongak menoleh tu sangat la comel ... dengan mulut ternganga, mata buntang seolah sangat curious dan penuh pengertian !!

hari yang sama juga aku perasan qa'id dh pandai gigit ... yg aku geram sangat tu, yg dia duk gigit tu adalah nipple aku sendiri ... sambil menyusu dia gigit, sakit sangat !! sebelum ni qa'id hanya pandai tarik aje, bila bby nk stop nenen, dia akan tarik nipple ... dan buat mulut comel ... tapi skang dia akan gigit .... 

semalam dia gigit lagi dan aku terkejut sebab sakit, so aku menjerit, dia terus lepaskan dan pandang aku dengan muka terpinga2 dan terperanjat ... buntang mata pandang aku .... bila aku ckp "sakit la sayang" dia senyum2 ... terus x jadi nk marah .... hish si manja ni sorang, cerdik betul dia!! 

aku ada belikan qa'id teether baru, so yg tu la dia duk test menggigit. kali ni nipple aku lak jd mangsa....  sekarang ni walaupun qa'id masih x pandai lagi pegang barang, tp kalo bby dpt pegang sesuatu pasti nak sumbat masuk ke mulut ... kalo bagi je apa kat tangan dia, mesti terus ke mulut !!! kalo tak dapat barang tuk digigit, dia akn gigit lidah sendiri .... 

sekarang ni qa'id dh x cukup ruang tuk meniarap dan pusing2 ... qa'id akan pusing sehala je... kalo pusing ke kanan, dia dh x pandai nk pusing balik ke kiri ... itu baru sehala dh tak cukup ruang ... pasti kalo qa'id dh pandai guling2 kiri dan kanan entah ke mana dia akan pegi ... 

nk tinggalkan qa'id sendirian atas tilam pun aku dh cukup risau ... bukan itu aje, sekarang tengah duk pakaikan baju pun dia asyik nak guling2 ... so aku bagi dia pegang sesuatu supaya aku boleh pakaikan pampers dan baju ... kena buat cepat2, kalo tak nnt bila barang tu dh terlepas dr tangan, qa'id akan pusingkan badan dia.

semalam 8 apr hari ahad, qa'id terlelap atas bahu atuk ... atuk baru balik dr surau, tgh tunggu yah dan ibu bersiap sebab nk anta yah balik ke kampus ... so atuk pegang la qa'id sekejap, atuk duduk atas sofa dukung qa'id sambil menyanyikan lagu yg org nyanyikan untuk baby semasa majlis cukur jambul sambil tepuk2 bontot dan belakang. qa'id lentokkan kepala atas bahu atuk, mata duk kelip2, tetiba menguap dan terus lelap ... aduh, senang dan comel sangat ....

atuk letakkan qa'id atas tilam bby, lama gak la qa'id tidur ... sempat juga la aku basuh kain, pegi umah abul... dh nk kul 9, tetiba trip, qa'id terus terjaga sebab terkejut ... aku angkat dan susukan qa'id tuk stopkan tangis .... dah tu, punya la susah nk tidurkan qa'id ... lewat juga la tidur malam td gara2 qa'id yg x boleh tidur ... dh tu aku kegeraman sebab qa'id gigit nipple ... dia xnak nenen betul2 ... 

satu hal lagi, aku risau dengan qa'id ni, dia nenen sekejap2 aje, entah kenyang entah tidak ... macam tak puas sebab asyik meragam aje sepanjang 2 hari ... aku duk risau, ada ke susu sebab qa'id nenen x bersungguh ... mcm susu xde je ... betul2 merisaukan aku !!

No comments:

Post a Comment