Tuesday, June 12, 2012

Bubur nasi bersama brokoli

Menu kedua ibu buat untuk qa'id. Bubur ni pun cair juga macam sup.




Bahan-bahan :-

Beras (segenggam)
Brokoli (ibu letak satu kelopak aje)
Air (separuh periuk)

Cara memasaknya, beras tu mestila dibasuh hingga berssih. jerang beras hingga kembang. ibu masak dengan api perlahan sebab selalu tinggal. qa'id langsung tak boleh berenggang dengan ibu. so amik masa lama juga untuk beras masak menjadi bubur nasi. bubur ni agak cair juga. bila dah hampir masak, baru ibu letakkan brokoli. dalam dua minit lepas tu, ibu terus tutup api. sebab brokoli lembut dan cepat masak. so tak perlu masak lama sangat. sejukkan kemudian blend. 

Ibu tuang dalam tupperware dan simpan dalam peti ais. yang ni pun ibu tak bekukan. tapi bila ibu amik tuk bagi qa'id makan, berbau busuk. ibu cuba rasa, owh.... i dont like it. rasa dia sangat pelik. tapi elok aje. bukan rosak, masih berkhasiat sebenarnya. mungkin bau brokoli yang direbus agaknya. 

Bila nak bagi qa'id makan, ibu akan tuang ke dalam gelas kaca then letak dalam bekas. ibu tuang air panas dalam bekas tu untuk panaskan bubur qa'id. ibu akan kacau hingga bubur tu suam-suam. baru ibu suap qa'id. so xdela qa'id makan makanan sejuk. ibu tak sampai hati nak bagi bubur sejuk. kesian qa'id.

No comments:

Post a Comment