Tuesday, June 12, 2012

Puri mangga

Minggu ketiga qa'id start makan solid foods, ibu buatkan puri mangga. qa'id sangat suka puri mangga sebab rasa dia yang manis dan tekstur dia lembut.

Bahan-bahan :-

1 biji mangga (apa-apa jenis mangga pun boleh asal masak dan manis)

Cara Membuatnya :-

Buah mangga yang dah masak tu ibu kupas kulitnya, kemudian ibu hiris dan buang biji, ibu rasa dulu mangga tu manis atau masam. ibu amik yang manis aje. then isi mangga tu ibu hiris nipis memanjang. 

Isi mangga tadi ibu kukus selama 3 minit. tutup api dan biarkan sejuk. kemudian blend. ibu tak tambah air or gula or apa-apa. hanya mangga kukus semata-mata dah cukup manis dan tekstur memang lembut.

Ibu tuang puri mangga ke dalam tray ais untuk dibekukan. bila dah beku ibu transfer ke dalam container. so senang la bila nak bagi qa'id makan je, ibu akan amik 3 ketul, dan biarkan dia cair sendiri. baru suapkan qa'id. 

Kalau nak cepat leh cairkan puri dalam air panas. amik beberapa ketul puri, masukkan dalam mangkuk dan mangkuk tu letakkan dalam bekas besar. tuang air panas ke dalam bekas, biarkan hingga puri cair. tapi kena la kacau selalu. so puri akan jadi suam-suam. dah boleh suap tuk baby. 

Tekstur puri kekal lembut, tak berhampas dan juicy. macam ais krim. puri mangga ni ibu buat sikit aje. kalau nak lebih boleh la buat banyak-banyak. bukan aje anak yang makan, ibu pun boleh ratah sebab dah macam ais krim. sedap sangat.











No comments:

Post a Comment