Wednesday, January 25, 2012

Breast Feeding


1st time bf bby adalah semasa kat hospital ... aku x boleh bergerak sebab c-sect ... bby plak asykkat bb tidur ... aku nk pegang bby pun susah ... terpaksa panggil nurse minta tlg angkat bby letak sebelah aku tuk nenen. 

mulanya sgt kekok, menyakitkan dan memenatkan, susu pula pd awalnya xde (nurse picit nipple aku kuat2 tuk keluarkan susu, sakit sgt) .. tp aku xde pilihan lain. kena usaha juga tuk susukan bby sekerap mungkin. sebabnya tentu la xnak bby lapar, kalau kurang nyusu boleh menyebabkan jaundis. kena juga bagi nenen untuk merangsang pengeluaran susu. kalau x menyusu breast boleh jadi bengkak dan aku akan kena demam susu pulak ...  

syukurla, walaupun aku dlm keadaan serba payah, namun berjaya menyusukan bby. pertama kali tgk bby muntah susu, aku panik. panggil nurse, nurse nasihatkan aku sendawakan bby selepas menyusu. kalau xpun tidurkan bby sedikit mengiring. kalau muntah susu dan bby dlm keadaan terlentang, takut nnt susu masuk semula ke peparu. 

hari terakhir aku di hosp, ada 3 org nurse dtg, diorg ni ada kursus BF di hospital tu, so dia dtg melawat wad bersalin tuk berjumpa dgn ibu2 tuk tunjuk ajar mengenai penyusuan bayi baru lahir. dpt la belajar sedikit sebanyak mengenai BF. ye lah, aku x sempat nk amik kelas BF. 

minggu kedua puting sangat sakit. hujung nipple berkematu dan berdarah. nipple rasa nk putus. ngilu dan menakutkan setiap kali nk nyusu bby. tp aku gagahkan diri terus susukan baby walaupun sakit, tahan sakit setiap kali bby nenen dan kuatkan semangat menyusukan bby.  lama kelamaan, semuanya kembali pulih ... puting x sakit lagi sebab dh lali. aku mmg berazam tuk bg susu bdn sepenuhnya pd bby.

setelah pulih drpd sakit nipple, mslh lain plak timbul. breast aku membengkak. pd mulanya sebelah kanan. lepas nyusukan bby, surut kejap. beberapa hari lepas tu bengkak semula. sakit sangat sampai nangis. aku terpaksa makan ubat tahan sakit. wlaupun susukan bby, tetap x surut bengkak. hr ketiga aku ke klinik. makan ubat yg dok kasi disamping tuam dan urut serta pam. alhamdulillah sembuh. 

bby dh masuk 2 bulan, belah kiri plak bengkak, aku terus buat benda yg sama. tapi kali ni aku dh stat pam dan buat stok susu. 1st time pam aku dh lupa, tp kuantitinya lebih kurang 20ml. dan sehingga hari ni 25 jan, paling banyak 180ml. pecahkan rekod sendiri. sebelum ni paling banyak pun 120ml je. alhamdulillah, semua tu rezeki anak.

ramai yg kata anak lelaki kuat menyusu. so aku prepare la dan bersedia. tp setakat hr ni qa'id xde la kuat menyusu. minggu pertama dulu aku menangis sebab ada satu hari tu qa'id menyusu aje, bdn aku plak kepenatan, aku rasa teramat tension. minggu yg sama juga aku nangis lagi sebab qa'id xnk menyusu dan aku plak risau kalau bby terkena jaundis. aduhai !!

bby dh berumur dua bulan, berat hanya 5 kg aje. bby nyusu mcm biasa, kdg kerap, kdg jarang2. tp nampak la, bdn bby dh berisi terutama bahagian muka. pipi dh tembam. bila dia kurang nyusu aku akan perah. ada masa qa'id x suka menyusu belah kanan. apa sebabnya pun aku x tahu. dia akan tolak dengan kuat dan meraung. bagi je belah kiri, dia senyap.

yg seronoknye bila qa'id habis menyusu, bby akan pandang aku dan senyum. comel sgt gelagat bby. mulut dia comot dgn susu. bila dh kenyang, dia akn happy, gelak2. bila bby terlalu dahaga, dia faham sgt bila time nk nyusu. letak je ke dada, mula la mulut nganga mencari, bila lambat sikit dia nangis marah, bila puting dh dekat ngn mulut, bby jd gelojoh ... dia hisap dgn penuh perasaan. bahagia saat bby menyusu.

No comments:

Post a Comment