Tuesday, January 24, 2012

Sleeping qa'id

dh 2 bulan anak aku ni ... cepatnye masa berlalu. namun perjalanan masih panjang tuk qa'id explore dunia.

sambil menyusu sambil menaip. kali ni nk cerita tntg qa'id tidur ....

awal2 dulu mmg bby tido aje ... senang tido ... after a few week, bby dh besar n menyusu bdn mencari rentak tido .. tido sekejap bby akn bgn tuk feeding ... time ni aku dh mula rs tido terganggu ..then bby mula meragam ... siang tidur mlm meragam ... aku pun mkn kurang tidur ... terpaksa ikut rentak bby ... bby tido aku pun kena tido.

kepala time ni memg ting tong ... nasib baik ada maknoor... aku masih berpantang, at least makan aku maknoor yg masak.

qa'id dr umur seminggu sudah diajar tidor meniarap .. mak mentua yg mulakan .. hingga la sekarang qa'id tido meniarap ... kalo tidor terlentang qa'id mudah terkejut, terjaga dan nangis !! tidur bby x lena. 

tiap kali nk tidur, mcm2 cara aku buat tuk dodoikan bby ... awal2 dulu aku tak pandai dodoikan bby. tapi lama2 tu dh faham apa yg bby selesa. tp kadang2 x menjadi juga. kena cuba cara lain pulak.

mmg tension nk tidurkan bby.. susah sgt, bby pernah suka tidur atas dada, tp seminggu aje. lepas tu, bby xnak tdur atas dada lg. then aku dodoi mcm menyusu plak. mmg penat sgt ... berat bby 5 kg, mmg lenguh. tp dgn cara tu je boleh buat bby tido. untill now. 

lepas ni mcm mn plak nk dodoikan bby. aku kekurangan idea bila terlalu penat. aku biar ja bby nangis. sampai la mak mentua aku terpaksa tolong. huhuhu

nk harapkan papa, mmg susah la. dia bila bby nangis, mula la dia tension, bila dh tension, dia marah2 ... aku naik cuak kdg2 risau kot2 dia buat pape kat bby. 

skang ni dh agak terkawal sikit ... sejak aku habis pantang, minggu pertama tu mmg meragam je memalam. then skang ni dh ok. bby tido lewat mlm supaya dia tidur lena. bangun kul 3 pg tuk feeding, then sambung tidur semula. subuh bangun lg sekali ... then bangun dlm kul 7 atau 8 pg ... bby akan tidur semula dlm kul 10 pg hingga tghr ... kul 12 atau kul 1 ptg, br dimandikan.

kadang2 qa'id senang tidur, tp jarang sekali berlaku ... mmg bertuah @ miracle la kalau bby tidur dgn senang. 

sejak drpd aku habis pantang, banyak yg aku belajar drpd bby ... bukan senang menjadi ibu ... nak tidurkan bby pun kena kreatif ...

sejak qa'id berumur 2 bulan, bby dah pandai angkat kepala tinggi2 hingga dada pun terangkat, terutama apabila bangun tidur atau bila meniarap ... aku pernah dengar kalau kita ajar anak tidur meniarap, bby cepat merangkak ... insyaAllah. 


No comments:

Post a Comment