Thursday, March 1, 2012

Jangan Kekok Uruskan Bayi


Jangan Kekok Uruskan Bayi

Ramai suami khususnya yang baru bergelar bapa lebih senang menyerahkan urusan penjagaan bayi kepada isteri. Mereka beranggapan tugas menjaga dan menguruskan bayi adalah tugas si isteri bukan suami. Sesuai kah tanggapan seperti ini diguna pakai?

Bagaimanakah perasaan anda sebagai bapa ketika memegang anak yang baru lahir? Adakah anda termasuk dalam golongan yang cemas kerana anak terlalu kecil dan lembik serta tidak sesuai dengan tangan kaum lelaki yang biasanya sedikit kasar?

Seperti kebiasaannya, ramai di kalangan papa baru hanya berani mendukung anak selepas dia mula membesar. Mungkin kerana saiznya sudah sedikit besar berbanding ketika baru lahir. Bukan sahaja bab mendukung, bab menangis pun boleh jadi masalah kepada bapa-bapa baru. Setiap kali anak menangis, bapa mesti jadi panik. Sebabnya kerana tidak tahu bagaimana untuk menenteramkan si kecil. Atas alasan-alasan inilah, ramai suami berasa lebih selesa menyerahkan urusan menjaga anak kepada isteri.

Tapi itu dulu. Kini, semuanya sudah berubah. Sesuai dengan peredaran masa, peranan suami dalam pengurusan anak-anak mulai berubah. Lebih-lebih lagi setelah semakin ramai isteri keluar bekerja. Malah, masyarakat pada masa ini sudah lebih terbuka dan lebih memahami tentang pentingnya kerjasama antara suami dan isteri dalam menguruskan rumah tangga serta anak-anak.

Cerita-cerita mengenai suami bangun malam untuk menyusukan anak, menukarkan lampin dan mendodoikan anak kini sudah menjadi perkara biasa. Kini, semakin ramai, ibu boleh tidur lena sepanjang malam kerana ada suami yang begitu memahami dan bersedia menguruskan anak dan rumah tangga sebaik mungkin.

Semua ini boleh dilakukan sekiranya anda bersedia memegang peranan sebagai bapa sebaiknya. Adalah lebih baik sekiranya anda mula mengenal tanggung jawab secara menyeluruh sebaik sahaja mendirikan rumah tangga. Ketidaksediaan anda dalam hal ini mungkin boleh membuatkan anda tidak tahu apa yang hendak dilakukan setelah ada cahaya mata.

Tugas seorang bapa bukan hanya menyediakan wang ringgit tetapi juga mencakupi sokongan emosi kepada isteri terutamanya setelah bertambahnya bilangan anak-anak. Sudah pastinya keadaan yang sedemikian itu menuntut si bapa turut sama membantu ibu menguruskan keperluan bayi.

Peranan kebapaan boleh digilap sejak awal perkahwinan. Jika anda seorang lelaki yang prihatin terhadap keluarga dan rumah tangga, sikap ini dengan sendirinya akan berkembang ketika isteri hamil dan setelah bersalin. Tidak dinafikan ada suami yang lebih cekap mengendalikan anak mereka berbanding isteri

No comments:

Post a Comment