Wednesday, February 29, 2012

BILAKAH BAYI MULA MELIHAT


BILAKAH BAYI MULA MELIHAT

Bayi baru lahir ternyata belum dapat melihat dengan sempurna seperti kita orang dewasa. Seiring dengan bertambahnya usia bayi, maka fungsi penglihatannya akan menjadi semakin sempurna.

* Pada saat baru lahir, biasanya bayi hanya dapat mengesan cahaya dan gerakan sahaja. Pada usia 3 bulan pertama, ia akan mulai mengikuti gerakan Anda atau benda yang lewat di depannya. Bayi juga belajar untuk mengenali warna pada fase ini, jadi mulai kenalkan macam-macam warna pada si kecil.
* Menginjak usia 4-5 bulan, bayi belajar untuk mengenali ‘kedalaman’ atau volume suatu benda. Proses ini mencakupi pertumbuhan proses belajar di otak bayi akan benda-benda yang dilihatnya.
* Pada usia 6-8 bulan, penglihatannya semakin sempurna. Walau bayi biasanya memfokuskan perhatiannya pada benda-benda yang berada dekat dengannya, ia juga mulai mengesan adanya orang atau benda yang berjarak agak jauh darinya.

Justeru itu, pertumbuhan fungsi penglihatan si bayi tidak berhenti hingga di usia 8 bulan saja. Tapi secara gradual, penglihatannya akan semakin baik dan menjadi sempurna bahkan hingga usia 6 tahun. Oleh sebab itu, ibubapa sangat dianjurkan untuk menstimulasi perkembangan anaknya melalui aktiviti dan permainan) – baik bentuk benda mahupun warna – yang diharapkan akan membantu proses belajar si kecil

No comments:

Post a Comment